Kesällä törmäsin feissareihin, jotka näyttivät kuvia
intialaisista pikkutytöistä. Nuori KUAn feissari puhui sujuvasti hänelle
opetetut asiat. Hän piti tietoaan faktana, ja tokihan se faktaa olikin
hyväntekeväisyysjärjestön näkökulmasta.
Intia-kuvan nähtyäni totesin nuorelle, että Intia on niin rikas maa,
ettei se ulkopuolista apua tarvitse. Nuori oli vilpittömän hämmästynyt. On
hyvä, että nuoret havahtuvat maailman epäoikeudenmukaisuuteen, mutta jotenkin
toivon, että näille nuorille kerrottaisiin monipuolisemmin, mistä esimerkiksi
Intian köyhien ongelmat juontuvat. On todella väärin syyttää enää länsimaita
Intian tai Arfikan maiden köyhyydestä. Tähänhän hiukan viitataan näillä
keräyksillä.
Näkemykseni perustuvat yhteensä kolmen kuukauden vierailuuni
Malawissa ja Sambiassa, sekä kahden kuukauden Intiassa oleskeluun. Tänä aikana
näin tavallista elämää. Luin myös joka paikassa sanomalehtiä, jos vain käsiini
sain. Vaikka näistä vierailuistani on jo kymmenen vuotta, niinpä eipä uutisten
perusteella tunnu muutosta elämänmenoon tulleen.
Intiaa tai Afrikan monia maita ei vaivaa rahan puute, vaan johtajia
ja keski- ja yläluokkaa edustavien välinpitämättömyys
omista kansalaisistaan. Tiedämme uutisista, että Somalian iso ongelma on
klaanijärjestelmä, jonka avulla maata pidetään sekasorrossa. Esimerkiksi
Malawissa ja Sambiassa johtavassa asemassa olevat ovat käyttäneet ja käyttävät
omiin tarkoituksiinsa hyvin paljon kansan hyvinvointiin tarkoitetusta avusta. Intiassa on puolestaan edelleen vahvasti
voimissaan oleva kastijärjestelmä, minkä vuoksi keskiluokkaiset ja varakkaat
intialaiset sulkevat silmänsä nälkää näkevältä kansanosaltaan, joista valtaosa on niin kutsuttuja kastittomia. Kun
ongelman ydin on maan johtajat ja hyväosaiset, on naiivi kuvitelma, että
ruohonjuuritasolta auttaminen johtaisi todellisiin tuloksiin. Kun sukupolvi
toisensa jälkeen tilanne on yhtä huono, niin auttajien olisi jo aika havahtua,
ettei vanhempien hokema ”halutaan lapsille parempi elämä” tuo tulosta, kun
varsinaisesti mikään toimintatavoissa ei muutu.
Intiassakin on monen tasoista köyhyyttä. On heitä, joilla on
kuitenkin katto päänpäällä. Ruokaa onnistutaan hankkimaan joka päivä, mutta
pienikin hoitoa vaativa sairastuminen murentaa talouden. Näissä köyhissä
perheissä ei ole tavatonta vahingoittaa lasta siksi, että hän kerjäämään
lähetettynä saisi enemmän myötätuntoa ja
sitä kautta rahaa. Kalkutassa ollessani näin myös useana päivänä perheen huovan
päälle kaupungille kerjäämään raahaamaan ihmisen, jonka kädet ja jalat olivat
amputoitu.
Valitettavan paljon on niitä köyhiä, joilla omaa aluetta
kadulla tai rautatieaseman pihassa osoittaa muovin pala. Kadulla elävät ihmiset
ovat keski- ja yläluokan intialaisille erityisen näkymättömiä. Kaksi kertaa
törmäsin tilanteeseen, jossa vanhus teki kadulla kuolemaa. Paikallisten
ohjeistus oli pysyä kaukana, myöskään vettä ei saanut antaa, jotta kuolema ei
viivästyisi. Tähän julmuuden hyvin toimeentulevat intialaiset ovat luoneet,
eikä se heitä häiritse.
Kadulla elävien
lasten kohtalo on hirvittävä. Lapsuutta ei kerta kaikkiaan ole. Vain
julmimmiksi kasvavat selviytyvät. Pieni vauva voi joutua hyvin helposti
koiralauman syömäksi, hylätyksi, myydyksi tai kuolla muuten vain. Ja hyväosaiset
intialaiset tietävät tämän. Nämä köyhistä köyhimmät ihmiset Intia ja muu
maailma on luokitellut turhiksi ihmisiksi. Turhia ihmisiä voi kohdella miten
vain. Intian päättäjät toivovat näiden turhien menevän takaisin maaseudulle.
Niinpä. Eivät ainakaan kuolisi turistien silmien edessä. Sieltä maalta moni on
lähtenyt siksi, ettei ollut minkäänlaisia elinmahdollisuuksia.
Köyhien julmuus toisiaan
kohtaan voi olla riipaisevaa. Luonteeltaan se on kuitenkin toisenlaista (mikä
ei tee siitä hyväksyttävää) kuin keski- ja yläluokassa. Köyhien julmuus on
kiinteässä yhteydessä hengissä selviytymiseen. Keski- ja yläluokan julmuuden
syyt ovat laadultaan pahempia. Etenkin Intian vauraimman kerroksen edustajat
ovat ahneita, köyhien työläisten orjuuttamisella hankkimastaan
varallisuudestaan ja etuoikeuksistaan kiinni pitäviä hymyileviä hirviöitä.
Vankkumaton käsitykseni on, ettei Intia tarvitse
ulkopuolista raha-apua köyhilleen (eivät tosin tarvitse useimmat Afrikan
maatkaan). Suomen ulkoministeriön sivuilta löytyy tieto, jonka mukaan Intian
talous kasvoi 2017 6.75 %:a. Intian todellisesta vauraudesta saa tietoa myös
lukemalla esimerkiksi Amartya Sen ja Jean Drézen kirjan ”Vastakohtien Intia”
(2017, Into kustannus). Kirjasta löytää vahvistuksen tiedolle, että Intian
terveydenhuolto on rempallaan suurimmassa osassa osavaltioita, koska
terveyenhuolto on yksityistetty. Jos julkisia palveluja on, niin kovin usein työntekijöiden
laiskuus (näkyy esimerkiksi runsaina poissaoloina) on se syy, miksi köyhät
jäävät vaille apua. Lisäksi kadulla elävälle tai muutoin köyhälle voi pieninkin
vastaanottomaksu olla ylivoimainen. Kymmenen vuotta sitten perheen äidillä ei
ollut 20 senttiä lääkäriä varten. Tokihan sen maksoimme, samoin 1 euron hintaisen
lääkkeen lapselle. Lääkettä ei voitu antaa perheen haltuun, jotta sitä ei
myytäisi. Sairastumisriskiä lisää olemattomat saniteettitilat puhuttiinpa
sitten köyhimmissä kodeissa asuvista tai kadulla elävistä.
Joissakin Intian osavaltioissa asioita on saatu parempaan
kuntoon, mutta vain joissakin. Kun ottaa huomioon Intian vaurauden, niin voi
vain hämmästellä asioiden huonoa tilaa vielä vuonna 2018. Intian köyhien määrän
syy ei siis ole tämän väkirikkaimman demokratian rahapula, vaan kulttuurisen ja
uskonnollisen perinteen mädättämä arvomaailma, mikä sallii maanpäällisen
helvetin ylläpitämisen.
Hyväntekeväisyysjärjestöjen ja eri maiden päättäjien pitää
nähdä kadulla elävät intialaiset
ihmisinä, joita oman maan paremmassa asemassa olevat kansalaiset ja heidän
valitsemansa päättäjät kiduttavat kuoliaiksi. Tämän puheen soisin kuulevani eri maiden päättäjiltä ihmisoikeuskysymyksenä
viimeistään Intian vierailujen aikana.
Jos nyt jollekulle tuli mieleen, että Suomessakin on
leipäjonoja, niin on samalla syytä palauttaa mieleen absoluuttisen köyhyyden ja
suhteellisen köyhyyden määritelmät. Suomessa ei jätetä vanhusta tai muunkaan
ikäistä kuolemaan kadulle, koska tämä on varaton. En myöskään ole kuullut, että
suomalaisille köyhille olisi lähiaikoina kerätty rahaa muissa maissa. Kysymys
on juuri tästä. Suomella on varaa hoitaa köyhänsä. Suomella on varaa huolehtia lapsista, (meillä
jokainen lapsi pääsee eskariin ja kouluun, useimmat onneksi päivähoitoonkin) ja
vanhuksista. Vanhusten hoidossa on pahoja puutteita, sen myönnän. Myös
vähävaraisten perheiden lapset ovat liian usein vailla harrastusmahdollisuuksia.
Meidän on syytä pitää silmämme auki tässä asiassa. Tässä onkin yksi ero Suomen
ja Intian välillä. Suomessa pitää toimia sen eteen, etteivät päättäjät sulje
silmiään lisääntyvältä köyhien ryhmältä; Intiassa pitää tehdä työtä sen eteen, että
intialaiset suostuisivat ylipäänsä avaamaan silmänsä köyhiensä olemassa ololle.
Kuten Suomella myös Intialla on varaa
huolehtia köyhistään. Mutta Intia ei edes yritä kehittää julkisen sektorin
palveluita.
Intialaiset mielellään kertovat perheen huolehtivan
vanhuksistaan. Kannattaa kysyä näin kertovalta, mitä tapahtuu vanhuksille,
joilla ei ole perhettä huolehtimassa. Tätä kysymystä ei saa jättää kysymättä
ystävällisyyssyistä. Nyt en tarkoita, että jokaista Suomessa vierailevaa
intialaista aletaan pommittaa kysymyksillä. Tarkoitan sitä, että mahdollisimman
usean intialaisen kanssa pitää keskustella asiasta. Kun kurjuus on niin
massiivista kuin se Intiassa on, pitää intialaisten omatunto saada
kolkuttamaan. Vauraan Intian kurjien kohtalo ei ole vain Intian sisäinen asia.
Kurjien kohtalo on kaikkien asia, mutta se ei ole asia, johon pitäisi kerätä
rahaa muista maista. Intialaisten on höllennettävä
ihan omaa kukkaroaan, suostuttava maksamaan veroja. Hyväntekeväisyystyö
pahimmillaan tukee hyvin toimeentulevien intialaisten haluttomuutta muutokseen.
Kestävän kehityksen nimissä länsimaat ovat velvoitettuja
patistelemaan Intian päättäjiä köyhien ihmisten kohtelusta. Ekologisen kestävän
kehityksen toteutuminen edellyttää vahvaa panostusta sosiaaliseen kestävään
kehitykseen. Tähän muun maailman pitää patistaa niitä intialaisia, joilla on
tiedolliset ja taidolliset valmiudet tehdä asialle jotain. Monet vauraiden
intialaisperheiden lapset ovat kouluttautuneet ulkomailla. Osaamista muutoksen
tekemiseen on, jos olisi halua.
Ekologinen ja sosiaalinen kestäväkehitys kulkevat käsikädessä taloudellisen
kestävän kehityksen kanssa. Taloudellisen kestävän kehityksen yksi tärkeä alue
on inhimillisen pääoman kartuttaminen. Tämä edellyttää, että Intiassa luodaan
järjestelmä köyhien peruskoulutukselle. Tyttöjen kouluttaminen nähdään
tärkeänä, mitä se onkin. Mutta muutoksen aikaan saaminen köyhien parissa
edellyttää myös poikien kouluttamista. Usein hyväntekeväisyysjärjestöt
iloitsevat siitä, kuinka moni pääsee peruskouluun. Oleellinen (tärkeämpi) tieto
on se, kuinka moni näistä aloittaneista päättää peruskoulunsa. Kuinka moni
päättäneistä on tyttöjä. Tämä tieto ymmärrettävistä – joskaan ei
hyväksyttävistä – syistä jätetään kertomatta.
Kouluttamisen tarkoituksen on aina luku- ja kirjoitustaidon
saavuttaminen, mutta yhtä tärkeää on saada ihmiset tiedostamaan se, mikä heitä
pitää köyhyydessä. Myös köyhien ajattelutottumukset, jotka kumpuavat opituista
arvoista, tulisi saada muuttumaan. Pelkkä köyhille tarjottava koulutus ei
kuitenkaan Intiaa pelasta, vaan myös jo nyt koulutusta saavien lasten ja nuorten arvomaailmaan pitäisi saada
säröä niin, että he alkaisivat pohtia asioita muustakin kuin olemassa olevasta
näkökulmasta.
Hyväntekeväisyystyön perusvirhe on ollut aina ajatus, ettei
kohdemaan kulttuurisiin arvoihin saa puuttua. Jos muutosta halutaan, niin
niihin nimenomaan pitää puuttua, koska arvomaailmasta eriarvoisuus (tai
tasa-arvoisuus) kumpuaan. Minkähänlainen Suomi olisi, jos meidän arvomaailmamme
ei olisi muuttunut sataan vuoteen yhtään?
Intian köyhien asemassa ei näy valoa tunnelin päässä pääasiassa
siksi, ettei tätä tunnelia ole alettu edes rakentaa. Ihan ensiksi pitäisi
laittaa kaikkeinkin köyhimpien terveydenhuolto kuntoon. Köyhien äitien kehno
ravinto ei takaa kohdussa kasvavalle lapselle sellaista ravintoa, jota
tarvittaisiin. Kovin monet lapsen kohdalla puutokset näkyvät heikkoina
kognitiivisina taitoina. Kun ravinto on kehnoa koko lapsuusiän, ja
kasvuympäristö muutoinkin on huonompi kuin kehno, eivät kovinkaan monen lapsen
kognitiiviset taidot pääse kehittymään hyviksi.
Intian päättäjät tekevät keski- ja yläluokan avulla kansanosan murhaa. Hyväntekeväisyysjärjestöt
eivät ole puolueettomia rahaa kerätessään, vaan joiltain osin hiljaisina
puurtajina tukevat räikeän epätasa-arvon jatkumista. Köyhälle hedelmä tai desin
maitoannos voi olla päivän pelastus. Auttajille se ei saa riittää. Jokaisena
avustuspäivänä pitäisi muistaa kuvin ja sanoin tiedottaa niin intialaisille
kuin muulle maailmalle Intian päättäjien ja keski- ja yläluokan
välinpitämättömyydestä ja julmuudesta. Kyllä nämä julmurit omasta maineestaan
lopulta välittävät.
Kokemukseni paikallisesta hyväntekeväisyystyöstä: Olin
Intiassa kymmenen vuotta sitten kaksi kuukautta Kalkutan kaduilla eläviä
ihmisiä auttavan organisaation mukana hyväntekeväisyystyössä. Hyvin äkkiä
kuitenkin hiipi mieleeni ajatus, että meidän vapaaehtoisten maksamista
kulukorvausrahoista isoin osa meni
järjestöä pyörittävän perheen hyväksi. Systeemihän on se, että vapaaehtoiset
maksavat järjestön määräämän summan oleskelunsa pituuden perusteella. Tällä
summalla katetaan vapaaehtoisen ruoka ja asunto, lopun pitäisi mennä
konkreettiseen hyväntekeväisyystyöhön. Toki on ymmärrettävää, että siitä
maksetaan vähän palkkoja. Näissä NGO:oissa on kovin usein pulma se, etteivät
rahat mene väitettyyn kohteeseen. Lopputulemana päädyin siihen, että olin
näennäishyväntekeväisyystyössä paitsi siksi, että rahojen varsinaisesta
kohteesta ei ollut täyttä varmuutta myös siksi, ettei sellaisella
hyväntekeväisyystyöllä saada mitään pysyvää aikaan avustettavien keskuudessa.
Monesti tuli mieleen sitä epätoivoa katsellessa, että jokainen nopea kuolema on
armelias. Olin Intiaan mennessäni tietoinen maan varallisuuden
epätasa-arvoisesta jakautumisesta, mutta tuon kahden kuukauden aikana jäin
näkemieni hirveyksien edessä sanattomaksi.
Kommentit
Lähetä kommentti